غرب شناسی

خانواده در غرب

دوشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۰۵ ب.ظ
نهاد خانواده از اصیل ترین و قدیمی ترین نهادها در اجتماع بشری است. اگر فلسفه وجودی تشکیل نهادها را نیازهای «ساخت یافته» بدانیم، به یقین، خانواده نهادی است که یکی از طبیعی ترین و پایدارترین نیازهای انسان را به صورتی ساخت یافته و تعریف شده تأمین می کند. نیاز به آرامش و سکون و استراحت، از مهم ترین نیازهای انسان است که خداوند متعال با آفرینش زوج و جفتی در کنار انسان، این نیاز او را برآورده کرده است و برای اینکه سازوکار ارضای این نیاز قاعده مند باشد، یک راه را مجاز دانسته و آن تشکیل نهاد خانواده است. «و از آیات و نشانه های خداوند این است که برایتان همسری از جنس خودتان آفرید تا بدان وسیله آرامش یابید». (روم: 21)
بحران فروپاشی خانواده در غرب و پی آمدهایی که از رهگذر آن گریبان گیر جوامع غربی شده، بسیاری از اندیشه وران متعهد را به واکاوی علل این پدیده و تلاش برای یافتن راهکارهایی برای مقابله با آن واداشته است. جریان های غالب فکری، سیاسی، اقتصادی و رسانه ای غرب برای حفظ منافع نظام سلطه، با شتاب در مسیر متلاشی شدن خانواده حرکت می کنند، ولی از سوی دیگر، حرکت رو به گسترش منتقدان این روند را نیز شاهد هستیم. جریان اخیر، با وجود محدودیت های بسیار در راه نشر افکار خود، به دلیل برخورداری از پشتوانه حمایتی انسان های آزاداندیش توانسته است در سپهر فکری آن دیار برای خود جایگاهی بیابد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۰۳
غرب شناسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی